torsdag 21. oktober 2010

Husmanskost och röda stugor med vita knutar.

Ja, vi var ju i Sverige i helgen. Vi kom iväg lite sent på frdagskvällen så vi intog itne rottne förän 02 på natten... Då var det i princip rätt i säng.
Men det härliga var att komma in i huset på morgonen (vi bor i en gäst stuga på tomten) och ha lilla Josefine springandes in i sina armar. Och får pussar av Edvin. Kärlek från barn, känns så mkt mer äkta!
Efter frukost åkte vi in till stan, gick en sväng för att inhandla nödvändigheter (Systembolaget var ett stopp!) drack kaffe på PM och sen upp till Ted.

Min moster hade kokat kroppkakor hela morgonen så kl 15 var det släktmiddag hemma hos henne med kusiner och mormor och ja, de flesta var där. Har inte ätit kroppkakor på flera år så det var helt fantastiskt, med grädde, lingonsylt och skirat smör. Ingen hälsosam måltid precis och alla satt i matkoma efteråt. Var spänd på joachims reaktion men dom smakade i stort sett likadant som norska "raspeballer" eller "kumlor".

Lördagskvällen spenderades hemma hos mor med en coctail, några glas rödvin, i soffan framför Pretty woman.
Söndagen satt vi mest och åt. Först frukost hemma hos mamma. Sen efter lite ändrade planer, åkte vi till far där vi fick kaffe och frallor OCH innan vi skulle sätta oss i bilen hade mamma svängt ihop potatisgratäng och oxfilé.

Jag glömde min kamera i all hast och det var väldigt synd. Annars hade jag gärna fångat mina brorsbarn i ett digitalt minne. Tagit bilder på alla fina små småländska hus längs med vägkanten som både Joachim och jag drömde att vi bodde i.

Så, det var en uppsummering av helgen. Sverige tur/retur. Mest bilåkande, otroligt mkt mat, men också medisin för själen.

1 kommentar:

  1. Åh vad jag känner igen det där..
    man räcker inte till liksom. Man vill hinna så mycket och hinner inte riktigt njuta på nått sätt. I varje fall blir det så när vi åker ner. Alla vill träffa oss, och vi dem, men man måste välja och det är inget roligt.
    Låter som att ni hade det trevligt iallafall!!

    Kram Kussen

    SvarSlett