fredag 2. november 2012

Pumpamuffins med granatäppleglasyr

Eftersom det var Halloween häromdagen så hade vi ju självklart en pumpa ute på trappen.
När man gröpt ur en pumpa får man ju massa kött och frön över, och fröna brukar jag bara rosta i ugnen och ha på t.ex yoghurt, eller bara äta som snacks.
Men jag tänkte prova att göra nåt med fruktköttet, och då man behöver hela pumpan till en pumpkin-pie, som e vanligt i USA, så gjorde jag muffins av det trådiga fruktköttet.
Dom blev jättegoda! Så här får ni receptet, på ca 20st!


2 ägg
3 dl strösocker
1 dl rapsolja
3 dl pumpakött, (upphackat)
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1/2 tsk kardemumma
1 tsk salt
3 dl vetemjöl

Sätt ugnen på  175C.
Vispa ägg och socker poröst och luftigt. Blanda i pumpan och oljan och vispa runt lätt.
Blanda ihop bakpulver, kanel, kardemumma och salt med mjölet och rör i lite i taget i smeten.
Häll upp 2/3 av smeten i en muffinsform (jag tycker det är lättast att ha formarna i en muffinsplåt)
och grädda nederst i ugnen i 20-25 min.

Glasyr
125g philadelphia ost
1,5-2 dl florsocker
några droppar vaniljessens/1 msk vaniljsocker
2 msk granatäpple (endast fruktfröna och kläm ut lite saft från granatäpplet)

Vispa ihop allt och när muffinsen har svalnat är det bara att smeta på glasyren, och dekorera med lite granatäpple och några rostade pumpafrön!



1 kommentar:

  1. JUMMY !
    Dette så så godt ut, og må helt klart prøves ;)
    Takk for oppskrift.

    Og du - det er ikke alltid så ryddig hjemme hos oss, he he ;)

    SvarSlett