tirsdag 28. januar 2014

Oopsies - recept

Har valt att prova på lite LCHF igen, efter att det gick ganska bra förra gången. Nämligen minus 9kg på 5 veckor. Nästan lite för fort, men höll den vikten ganska länge, fram till jag fick mina ryggproblem och gick upp ganska mkt på bara 6 mnd pga stillasittande.

Började lite smått igår kväll med hemmagjorda bacon-burgare på fläskkött, till det ost-chips, spenat, sallad och stekta tomatskivor. Hemmagjord dressing, och coleslaw. Gubben fick pommes till sin vanliga burgare med bröd.
Själv blev jag tokmätt efter hälften! Och det bevisar ju bara att fettet mättar bättre, och därav äter man också mindre!

Det har ju hänt lite på lchf-fronten sedan sist jag körde racet. Då käkade man ju bara keso, mandelbröd,  blomkålsmos och äggröra typ. Ihop med massa kött. 
Bl a har ett brödliknande påhitt "uppfunnits" som jag provade i morse, nämligen Oopsies!

Faktiskt helt ok! Lite som att äta en luftig pannkaksplätt med pålägg. Men tänker att denna kan man ju variera i oändlighet! Varför inte blanda i kardemumma och kanel, och strö över Stevia-socker? Så har man en god bulle! 





Detta recept använde jag!

3 ägg
100g Philadelphia-ost
en nypa salt
1/2 tsk bakpulver (kan slopas)

(solrosfrö, eller andra frön att strö över)

Börja med att separera äggen. Vispa äggvitan ihop med salt, styv och vit (som till maräng).
Blanda ägg-gulorna med osten och bakpulver, till en slät smet.
Vänd i äggvitorna så att man behåller luftigheten.
Klicka ut på bakplåtspapper, jag fick 6 stk på en plåt, och 4 på nästa. Men dom jäser inte upp som jag trodde, så det går nog att klämma in allt på en plåt.

Grädda i mitten på ugnen på 150'C 20-25 min (20 i min varmluftsugn)

 (Går tydligen inte att rotera bilden som den ska va!)

På mina mackor blev det smör, salami, avokado och lite groddar. Mums!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar