onsdag 14. mai 2014

Lyckan bland gröna små skott!

Sitter i växthuset och beundrar min första insats här! Massa små gröna blad sticker upp här och där, och jag har redan varit med om nybörjarfel som skal minnas till nästa vår! Som att inte förplanta morötter i nåt annat än där de ska växa och bli stora. Samma gäller salladen.
Och att märka bättre för att nej, du kommer inte ihåg vad du planerade i dom orangea krukorna vs de svarta små vs de svarta stora plastkrukorna. Det enda jag e 100% säker på Gul cherrytomat och salladen! Rädisorna har jag tydligen glömt i år men dom växer så fort så det e inte för sent!

Stockrosorna jag fick av mamma växer som tusan, och frågan e ju om dom ska plantas ute i nån rabatt eller om dom ska få stå kvar i sin kruka... Dom kan ju tydligen ble jättestora.

Trodde oxå att jag lyckats ta död på Myntan men precis när jag ska kasta den så ser jag små små blad på en kvist! Rensade genast bland rötterna, slängde allt uttorkat och planterade om. Då finns det hopp om Mojitos i år med!

Men vad som händer med min Hawaii-ros vette fan. Knopparna blommar snart, medans bladen gulnar och ramlar av. Den var egentligen tre grenad men två har dött och nu har jag bara den ena kvar, som oxå har planerats om, och få njuta växthusets värme en stund till för att se om den tar sig. Härliga sol och härliga värme. Fasiken vad jag älskar maj!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar